banner

 

Home
Houtvergassing
Het project
- Doelstelling
- Voorbereiding
- Bouw
- Resultaat
- Dankwoord

Zelfbouw
Links
Contact

Het project: de bouw van een moderne vergasser op een Volvo

Doelstelling

Mijn doel was een personenauto uit te rusten met een moderne vergasser uit RVS. In eerste instantie lag een Amerikaanse pick-up voor de hand, vanwege de praktische laadbak waar de generator een plek kan vinden. Ook het lage toerental van de motoren is voor houtgas zeer geschikt.
Een nette truck zou echter een behoorlijke financiële aderlating betekenen. Zowel wat betreft de aanschaf als de houderschapsbelasting. Oldtimers zijn meestal in matige toestand en irreëel duur in aanschaf. Bovendien heeft een grote auto veel brandstof nodig. En dat moet wel aangemaakt worden.
Dus toch een personenauto. Eentje waarmee je wat kunt vervoeren. De installatie op een aanhanger zag ik niet zo zitten. Het zou een praktische auto moeten zijn, die ook op een normale parkeerplaats zijn plek kan vinden.
Nu ben ik Volvo-minded en een “brick”  stond nog op het verlanglijstje “ooit te bezitten auto’s”. Gaandeweg en zeker na de voltooiing is de 240 een gelukkige keuze gebleken.

Volgens ingewijden is het de eerste serieuze poging sinds de tweede wereldoorlog om een houtvergasser voor mobiele toepassingen te bouwen in Nederland. De interesse van bedrijven uit de biomassawereld en de te verwachten media-aandacht noopten mij ertoe een nette constructie te ontwerpen met een hoog afwerkingsniveau.  Daarbij zouden professionals ingehuurd moeten worden.


Voorbereiding

Nog vóór de aanschaf is de RDW gebeld met de vraag of er eisen zijn ten aanzien van het rijden op houtgas. Die blijken er niet te zijn. Ook is er geen accijnsplicht; al bleek dat later een teleurstelling; de enige…. Maar gelukkig van korte duur.
De RDW stond er wel op dat het geheel het netjes en stevig opgebouwd werd, zonder uitstekende scherpe delen. Navraag bij een APK-keurmeester leerde hetzelfde. Dit gaf de burger moed.

Daarna: bestudering van de nodige literatuur en aansluiting bij enkele “woodgasforums” voor de nodige theoretische onderbouwing. Ik adviseer iedereen, die een vergasser wil bouwen, in ieder geval één boek over vergassing te lezen. Zonder te beseffen wat er gebeurt in de generator en zonder juiste calculatie van de oxidatie en reductiezone, is het onmogelijk een succesvolle unit te bouwen. De meeste initiatieven stranden door een overschot aan enthousiasme en een tekort aan parate kennis. En door gebrek aan geduld, heel veel geduld….
Helaas is er geen toepasbare literatuur in het Nederlands beschikbaar. In het Engels zijn er verschillende documenten zoals het “FAO 72 paper: Woodgas as engine fuel” en het “Handbook of Biomass Downdraft Gasifier Engine Systems”. Beide boeken zijn gedateerd, maar alleszins bruikbaar voor de basiskennis en voldoende om een succesvolle houtgasgenerator te bouwen. En van het internet te downloaden.

Heikel punt was het gewicht achterop. Iedere kilo op het platform is anderhalve kilo op de achteras. Een lichte bouwwijze was noodzakelijk om de as niet te overbelasten. Bovendien is een derde deel van de installatie is aan de voorzijde van de auto geplaatst voor een betere gewichtsverdeling.

Gericht zoeken op de forums leerde hoe de berekeningen uit te voeren. De berekeningen (waarvoor de auto bekend moet zijn)  leidden tot constructietekeningen, die vele keren aangepast en veranderd zijn. Intussen werden gesprekken gevoerd en afspraken gemaakt met familie en kennissen die mijn potloodtekeningen in Autocad plaatsen, met Kepser Prometaal om de delen te snijden en walsen en met Wil, verre buurman en professioneel TIG lasser. Talloze problemen doken op, maar konden één voor één opgelost worden. Dat vreet tijd, maar is ontzettend leuk en bevredigend. Hoewel een huis bouwen eenvoudiger is….. 


Bouw

Nog voordat alle tekeningen definitief klaar en in Autocad stonden, ben ik met de bouw van de details rondom de hoofdcomponenten begonnen.
De ecu’s van de ontsteking en injectie moeten tijdens het rijden op houtgas losgekoppeld zijn en de extra ontsteking ingeschakeld. De gas/luchtmixer met 4 gaskleppen was een tijdvretend onderdeel, evenals de bediening ervan. Een nieuwe filterbox met apart compartiment voor het houtgas kon alleen een plekje krijgen vóór de radiateur, die op zijn beurt weer wat naar achteren verhuisde. Al met al heb ik onder de motorkap en het dashboard meer tijd doorgebracht dan aan de achterkant van de auto.

Vooral het verzamelen van de componenten kostte erg veel tijd. Zonder open budget moet het creatieve, scheppende deel van de geest het conflict aan met het rationele deel. Overigens een verrijking voor beide.

De koeler is voor de vooras gebouwd om gewicht achter weg te halen en de vooras wat meer te belasten. Ik wilde de koeler niet in het zicht hebben, omdat een koeler met voldoende capaciteit veel plaats inneemt en daardoor niet erg elegant oogt. Bovendien is het een scherp uitstekend deel dat voetgangers of fietsers bij een aanrijding ernstig kan verwonden. Vandaar dat deze onder de voortrein gebouwd is. Nadeel is de geringere bodemvrijheid. Toch is het een spectaculair onderdeel. Mensen gaan er graag letterlijk voor op de knieën.

De eveneens naar voor verplaatste herverwarmer vervangt de grill. De herverwarmer warmt het natte gas uit de koeler op en voert het droog naar de eindfilter en motor. Er zijn maar weinig autogrills uit RVS. En al helemaal geen die 25 kilo wegen…
De voorzijde lijkt dus op het eerste gezicht voor de leek onveranderd.

Iedere component is voorzien van explosiedeksels of –kleppen, om een hoestje te kunnen ontlasten.

In een balorige bui heb ik de belastingdienst gebeld met de vraag hoe het zit met accijns op houtgas. Daar heb ik spijt van gekregen… In eerste instantie werd mij te kennen gegeven dat iedere motorbrandstof accijnsplichtig is. Maar men zou het uitzoeken. Na twee weken ontving ik een omvangrijke email met slecht nieuws. Hout en houtgas zijn weliswaar accijnsvrij, maar omdat het hier een motorbrandstof betreft, zoekt de belastingdienst een hen bekende brandstof die het dichtst in de buurt komt. Dit is methaan, met nihil accijns. Goed nieuws, dacht ik…
Nu is het zo dat alle accijnsgoederen aangemaakt moeten worden op een Accijns Goederen Plaats, kortweg AGP. Dit is een plek waar de douane kan controleren of een producent zich aan de wet houdt. In mijn geval is de auto de AGP. En die mag niet mobiel zijn. Conclusie en aanbeveling voor de commissie van wijzen van de belastingdienst: “Houtvergassing voor mobiele toepassingen is verboden”…
Daar heb ik toch even buikpijn van gehad. Gelukkig heeft een hoge ambtenaar van het Ministerie van Financiën zijn medewerkers teruggefloten en mij veel succes met het project gewenst! Zo wierp mijn balorigheid toch vruchten af, al was de weg ernaartoe niet prettig.


Resultaat

Eind juli 2008 was de dag des oordeels. Bijna een jaar van voorbereiding en bouw zou die dag op de proef gesteld worden. Voorwaar zeer spannend!
De haard gevuld met houtskool en daar bovenop de houtblokjes. De elektrische ontsteking door middel van een gloeibougie was een hersenspinsel van mezelf en geen idee of het zou werken. Dus de ventilator aan, spanning op de gloeibougie en turen naar rook uit de schoorsteen: niets. Nog een keer proberen: weer niets. Gefrustreerd de gloeistaaf uit de haard getrokken en de hete kooldeeltjes vlogen in het rond! En een minuut later: brandbaar gas!

Zo hebben we een dik uur het gas afgefakkeld, om de haard zich te laten zetten. Intussen moest ik met een stroboscooplamp de ontsteking nog wat vroeger zetten, terwijl Diny, mijn vrouw de motor doorstartte. En voorwaar: hij sprong al aan! Zo gemakkelijk ontsteekt houtgas. Iemand die de filmpjes over houtgasauto’s op Youtube gezien heeft, ontwaart vaak een tegelijkertijd blijde en angstige blik op het gezicht van de houtgasser, klaar voor de maiden trip. Dat was bij mij niet anders.
Voorzichtig weggereden, maar het liep allemaal zo soepel, dat na een paar kilometer de 100 km/h al gehaald werd! Meer dan ik had durven dromen. Na dertig kilometer was het feest over, want het hoge vacuüm tussen spruitstuk en mixer trok een gat in de aanvoerslang.

Zo zijn de weken erna vele modificaties doorgevoerd en kinderziektes verholpen. Veel van de theorie is op het net te vinden, maar het rijden en probleem oplossen is een aanslag op de autodidactische geest. Ofwel: door schade en schande wijs worden.

Na 2000 kilometer op houtgas werkte alles naar behoren en tevredenheid. De topsnelheid is 120 km/h. Kruissnelheid 100-110 km/h. Verbruik circa 30 kilo hout per 100 kilometer, hetgeen tevens één vulling is. Met een achterbank vol zakken hout is het totale bereik ongeveer 400 kilometer. 

De mooiste complimenten kreeg ik van de ervaren Finse “houtgassers”. Volgens hen is de Volvo de eerste auto die geheel volgens de huidige “state of the art” gebouwd is. Kroon op het werk is een vermelding met foto’s in het beroemde boek van Vesa Mikkonen: “Woodgas for mobile applications”.


Dankwoord

Bij deze wil ik mijn dank uitspreken aan de mensen die hebben meegewerkt aan het project:


“Maxgasman” voor zijn enorme kennis van mobiele houtvergassing. Zonder hem was het niets geworden.  Bovendien wist hij mijn overenthousiasme te temperen tot een lager, maar gedurende lange tijd stabiel niveau.


Vesa Mikkonen voor zijn fantastische boek (ik had het veel eerder aan moeten schaffen) en ons frequent contact.


De leden van het WoodGasforum en Woodgasbuildersforum


Chris, Bart en Stephan van Kepser Prometaal in Cuijk voor het leveren van het RVS


Wil voor zijn excellente TIG laswerk; je weet niet hoeveel complimenten ik voor jou in ontvangst heb moeten nemen!


Henry en Jacko voor het Autocad tekenwerk


Zwager Toon voor het gebruik van de draaibank en dikke boren


Auto-elektra Van Dommelen, Wanroy en autobedrijf Wim Rische, Cuijk voor het uitzoeken en repareren van de ontsteking. Hoe kun je zoveel werk met zo’n simpel lijkend onderdeel hebben….


Internetwebshop.nl voor het schenken van de omvormer


Devobo Deventer, voor de levering van het autohout


Mark Hendriks voor het bouwen van de website

naar boven


















































Copyright © 2008-2011 Woodgas.nl Alle rechten voorbehouden.